Hoe krijg je directie, management en collega’s enthousiast voor social media? 5 tips

Herken je dit als marketeer? Jij bent overtuigd van de voordelen van social media en enthousiast om aan de slag te gaan, maar je vindt het moeilijk om directie en collega’s mee te krijgen. Hoe ga je daarmee om en hoe creëer je draagvlak voor de inzet van social media in je organisatie? Zodat het verhaal van je bedrijf gaat leven en je collega’s begrijpen waar je voor staat en dit ook uitdragen op social media. In dit blog geef ik je 5 tips.

1 Overtuig directie en management; geef een presentatie

Om budget en draagvlak te krijgen, is het zeer belangrijk dat directie en management overtuigd zijn. Maak daarom een presentatie waarin je het belang van social media uiteenzet. Verwerk ook een online analyse van je concurrenten, leveranciers en klanten, van wat zij doen op social media en welke resultaten ze boeken. Deze voorbeelden zorgen voor bewustwording en inspiratie. Maar laat ook zien wat er al over je eigen organisatie verteld wordt. En maak een kort plan van aanpak voor een pilot. Je zal zien dat je toestemming krijgt van je directie.

2 Stel een team met voorlopers samen

Inventariseer wie er binnen je organisatie al actief zijn op social media en weblogs. Wie weet hoe het werkt en vindt het leuk? Zij kunnen andere collega’s enthousiasmeren, inspireren en adviseren en een bijdrage leveren aan de invulling van de online strategie. Dit zijn je eerste ambassadeurs.

3 Organiseer een training en breng het kennisniveau omhoog

Gebrek aan kennis leidt vaak tot weerstand. Als je mensen op een gestructureerde manier opleidt in het gebruik van social media geeft dat meer vertrouwen. Veel mensen zijn bang om het verkeerd te doen of verkeerde informatie te delen. Daarom moet je ze helpen om over deze drempel heen te stappen. Zorg ook dat iedereen een goed profiel krijgt en laat salesmensen zien hoe je kennis kunt delen en online kan netwerken.

4 Stel tools beschikbaar

Maak het je collega’s makkelijk en zorg dat er tools aanwezig zijn die hen kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan handleidingen van de verschillende kanalen of schrijftips voor blogs. Of stel een lijstje op met do’s and don’ts zodat collega’s houvast hebben aan wat wel of niet kan op social media. Laat collega’s vooral zelf kiezen welk middel bij hen past of niet. Ervaring leert dat het geen zin heeft om collega’s te forceren. Collega’s die actief aan de slag willen krijgen de tools. Willen ze niet, stel het dan vooral niet verplicht.

5 Deel successen

Als het goed is heb je nu door de vorige stappen een aantal collega’s enthousiast gekregen en draagvlak verworven. Zorg dat andere collega’s de toegevoegde waarde gaan inzien door mooie resultaten te delen. Deel deze bijvoorbeeld op het intranet of in het personeelsblad. Maar ga ook met interessante vraagstukken of leads die je bijvoorbeeld via Twitter of LinkedIn binnenkrijgt, naar collega’s.

Geef niet zomaar op als het tegen zit. Niet alle collega’s zijn zich van de ene op andere dag bewust van de invloed van social media op zaken als communicatie, kennisdeling, het imago van je organisatie en transparantie. Dat kan ook niet, omdat je het moet ervaren. En dat kost tijd.

En het is natuurlijk wel belangrijk dat de infrastructuur goed is. Ik kom nog steeds bij bedrijven tegen die internet en social media op de werkvloer blokkeren. Het is moeilijk om te leren werken met Twitter of LinkedIn als deze pagina’s niet toegankelijk zijn.

Heb je vragen of nog aanvullende tips? Ik hoor ze graag!

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *