Twee social media kanalen zijn onmisbaar voor de installateur

Onderstaand artikel is verschenen in het blad InstallateursZaken.

Social media kunnen het leven van een installateur een stuk makkelijker maken. Ten minste, als ze goed ingezet worden. Het aanmaken van een account lukt meestal nog wel, maar hoe verder? Mijn eerste tip is altijd; begin eenvoudig met één of twee social media kanalen en ga ervaring opdoen. Twee kanalen vind ik onmisbaar voor de installateur, LinkedIn en Google+. Daarom geef ik je 7 simpele tips waarmee je direct aan de slag kunt.

Maak een lokale Google+ (plus) pagina aan

Volgens Google is 1 op de 5 zoekopdrachten gerelateerd aan een locatie. De laatste tijd zie je steeds vaker, zodra je bijvoorbeeld ‘installateur plaats x’ intypt, de bedrijven met een lokale Google+ pagina tevoorschijn komen op de eerste pagina. Heb je nog geen lokale bedrijfsvermelding? Dan raad ik je aan om meteen een lokale Google+ pagina aan te maken. Belangrijk is dat je de categorie ‘lokale onderneming of plaats’ kiest, anders word je niet getoond in Google Maps.

Maak een Google account aan met een zakelijk adres

Om je bedrijfswebsite tussen de lokale resultaten te tonen moet je een Google account aanmaken. Dit is niets meer dan een Gmail adres waar Google vervolgens zijn producten aan koppelt. Heb je al een Gmail adres, dan kun je deze gebruiken om in te loggen bij Google+. Indien dit een privé mailadres is adviseer ik je een om een extra zakelijk Gmail adres aan te maken, omdat toekomstige klanten via dit adres contact met je op kunnen nemen. Heb je nog geen Google account, maak er dan een aan.

Heb je bovenstaande tips opgevolgd, dan kan je nu aan de slag met LinkedIn. Dit kanaal is tot nog toe het grootste sociale netwerk voor de installateur. Het biedt enorm veel mogelijkheden om je als individu of bedrijf te profileren, kennis op te doen, vragen te stellen, personeel te vinden en om te netwerken. Ik kan je meerdere tips geven, maar onderstaande zie ik te vaak mis gaan.

Gebruik een duidelijke, professionele foto op LinkedIn

Voeg altijd een professionele foto toe. Mensen vergeten nooit een gezicht. Daarnaast is de kans groter dat je gevonden wordt wanneer je een profielfoto hebt toegevoegd. Zorg wel voor een actuele foto. Geen vakantiefoto’s, foto’s met kinderen, lage decolletés en zo kan ik er nog een paar noemen. LinkedIn is een zakelijk netwerk en het gaat over jou.

Vermeld zoekwoorden in de headline van LinkedIn

De tekstregel onder je naam is het eerste wat mensen zien als ze je opzoeken via LinkedIn. Standaard word je huidige functie en het bedrijf vermeld. Maar dat vind ik helemaal niet belangrijk. Ik wil weten wat je voor mij kunt betekenen. Wat ook belangrijk is, is hoe je naar voren komt in zoekresultaten. Een professionele headline valt meteen op. En ik adviseer je om zoekwoorden (woorden waarop jij gevonden wilt worden) te gebruiken. Het eerste wat door de LinkedIn zoekmachine en Google geïndexeerd wordt is je professionele headline.

Stuur een persoonlijke uitnodiging

Ik zie het nog zo vaak voorkomen. Mensen die mij uitnodigen met de standaard tekst van LinkedIn: “I’d like to add you to my professional network on LinkedIn”. Het is natuurlijk veel attenter als je de uitnodiging persoonlijk maakt. Neem de moeite om een specifiek bericht te maken voor de ontvanger. Zorg ervoor dat het als persoonlijk wordt ervaren, vertel waarom je wilt connecten en nodig uit om een reactie terug te geven. Je zult zien dat dit heel positief overkomt.

Word lid van relevante groepen op LinkedIn

LinkedIn groepen is een zeer waardevolle functie, zeker voor jou als installateur. Allereerst kun je veel leren uit groepen. Je kunt je kennis bijspijkeren, nieuwtjes vergaren, tips verkrijgen. Maar je kunt ook 24 uur per dag een vraag stellen. Er is altijd wel iemand die een antwoord voor je heeft. Daarnaast is het ook heel goed voor je zichtbaarheid, want in groepen kun je mensen bereiken die niet in je netwerk zitten, maar wel interessant voor je zijn. Laat zien hoeveel verstand van zaken jij hebt. Toon je expertise. Hoe actiever je bent in groepen, hoe sneller mensen jouw naam en expertise herkennen en je dus uiteindelijk ook eerder bellen voor een opdracht.

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *